„Reușita actului medical și a asistenței medicale se bazează în primul rând pe o relație sănătoasă între medic și pacient. Această relație necesită respect reciproc și încredere. Medicul stomatolog trebuie să câștige încrederea pacientului, sens în care are obligația să prezinte pacientului toate informațiile asupra actului medical care urmează să fie acordat. Așa cum știm, orice act medical impune obligatoriu ca pacientul să-și dea un acordul în mod informat, însă pentru aceasta, se impune ca informațiile să fie comunicate într-un limbaj rezonabil, așa încât pacientul să înțeleagă exact pașii, procedeele, manoperele care urmează să compună acel plan terapeutic. Pacientul trebuie să înțeleagă înclusiv riscurile manoperei, precum și consecințele care ar putea interveni atunci când acel plan nu este acceptat”, a declarat Ada Cireap, Consilier juridic în cadrul Colegiului Medicilor Stomatologi din România, în cadrul webinarului cu tema “Etică, Transparență și Profesionalism în Stomatologie: Ce schimbări aduce noul Cod Deontologic ”.
Peste 400 de medici stomatologi au luat parte la acest webinar, organizat de Oameni și Companii și Colegiul Medicilor Stomatologi din România.
Ada Cireap a subliniat că între informațiile oferite de medic pacientului, trebuie să se regăsească și informațiile privind costurile. “De foarte multe ori vedem diverse forme de publicitate în care se menționează că implantul costă atât sau manopera costă doar atât, însă pacientul poate fi indus în eroare despre faptul că întregul act medical va avea un alt cost final. Este important ca actul medical și întregul plan terapeutic cu toate manoperele necesare să fie explicat, să-i fie prezentat pacientului un cost estimativ, iar acesta să poată decide în cunoștință de cauză dacă merge mai departe cu acest tratament. Fiecare medic și fiecare cabinet stomatologic este liber să-și aleagă politica de prețuri, de reduceri, de discount-uri. Însă este important ca pacientului să-i fie prezentat tot planul de tratament și devizul aferent”.
Consilierul juridic al CMSR a menționat că vor exista sancțiuni nu doar în cazul în care se va constata această lipsă de transparență în raportul dintre medic și pacient, ci pentru tot ce înseamnă principii deontologice. “Medicul are responsabilitatea de a respecta acest Cod Deontologic și implicit aceste prevederi referitoare la reclamă, la publicitate, la interzicerea garanțiilor. Legea 95/ 2006, care reprezintă legea de organizare și funcționare atât a Colegiului cât și a profesiei de medic stomatolog, reglementează ce sancțiuni pot fi dispuse în momentul în care medicul stomatolog săvârșește o abatere disciplinară, inclusiv cele legate de nerespectarea cadrului aplicabil publicității și a reclamei”.
Invitata webinarului a menționat că medicul stomatolog are obligația de a recomanda doar acele procedee și manopere strict necesare pentru îmbunătățirea stării de sănătate orală a pacientului. “Astfel, medicul va trebui să se abțină de la orice recomandări sau decizii terapeutice care au doar scop de a atrage un câștig financiar suplimentar, fără un beneficiu real asupra stării de sănătate a pacientului. De asemenea, orice comportamente care reprezintă atitudini denigratoare față de alți colegi, inducerea în eroare sau realizarea de publicitate înșelătoare sunt considerate comportamente contrare eticii și deontologiei profesionale. Toate conflictele de interese apar atunci când există un interes personal, fie financiar, fie profesional, al medicului față de binele pacientului”, a conchis Ada Cireap.
Cu această ocazie, conducerea CMSR a făcut apel la membrii comunității stomatologice din România să citească Ghidul de bune practici privind publicitatea, care va intra în transparență decizională pentru o perioadă de 10 zile lucrătoare, începând cu data de 28 aprilie. Acesta va fi dezbătut într-o nouă întâlnire online, pe 5 mai, înainte de votul pentru aprobarea versiunii finale în cadrul ședinței Consiliului Național din 30 mai.
Alături de Ada Cireap, la dezbateri au participat Dr. Florin Lăzărescu, Președinte Colegiul Medicilor Stomatologi din România și Dr. Cosmin Dima, vicepreședinte al Colegiului Medicilor Stomatologi din București.
Webinarul a fost organizat de Oameni și Companii și Colegiul Medicilor Stomatologi din România, având ca parteneri de promovare platformele EventsMax.ro și MedicalManager.ro.
Înregistrarea integrală a webinarului poate fi vizionată aici: https://www.youtube.com/watch?v=NgrPEVacRrA