„Noua conducere a CMSR și-a propus să pună capăt lipsei de reglementare și să elimine competiția neloială, bazată pe promisiuni false, nerealiste sau comparații înșelătoare. În procesul de reglementare a modificărilor la Codul Deontologic, grupul de lucru al CMSR a analizat coduri similare din alte state ale Uniunii Europene, care au implementat deja acest tip de publicitate etică în stomatologie. Noile prevederi din Cod urmăresc un model european privind publicitatea etică și au fost adaptate la condițiile de piață din România. Potrivit modificărilor introduse, orice tip de publicitate va fi permisă, atâta timp cât conținutul respectă noile reglementări”, a declarat Dr. Florin Lăzărescu, președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din România, în cadrul webinarului cu tema „Etică, Transparență și Profesionalism în Stomatologie: Ce schimbări aduce noul Cod Deontologic”.

Peste 400 de medici stomatologi au participat la acest webinar, organizat de Oameni și Companii și Colegiul Medicilor Stomatologi din România.

Dr. Florin Lăzărescu a subliniat faptul că pentru noile modificări ale Codului Deontologic s-a lucrat strict pe partea de publicitate și că au fost introduse doar reglementări noi în acest domeniu. „În primul rând, sunt permise menționarea serviciilor medicale oferite, a competențelor profesionale, a titlurilor academice și a altor elemente relevante, atâta timp cât acestea sunt prezentate într-un mod etic și verificabil. Din punct de vedere al interdicțiilor, amintim utilizarea mențiunilor comparative, menționarea facilităților financiare sau a reducerilor și a altor avantaje în materie de publicitate, cu excepția prețurilor afișate pe pagina de internet. Este important de menționat că, în momentul în care grupul de lucru a luat în considerare modificarea aspectelor de publicitate și compararea cu sisteme alternative din Uniunea Europeană, a trebuit să ținem cont și de faptul că, în România, serviciile stomatologice sunt predominant private, spre deosebire de multe țări din Uniunea Europeană, unde serviciile stomatologice beneficiază de o decontare semnificativă din partea caselor naționale de asigurări de sănătate. De aceea, ne-am inspirat din ghiduri similare din alte țări, dar le-am adaptat la condițiile de piață din România”, a explicat președintele CMSR.

Potrivit acestuia, alte aspecte luate în considerare au fost transparența onorariilor și obligația medicului stomatolog de a informa pacientul sau reprezentantul legal al pacientului cu privire la onorariile datorate pentru tratamente, proceduri și serviciile care urmează a fi efectuate.

„Un alt aspect modificat în cadrul acestor noi reglementări se referă la interzicerea oferirii de garanții. Știm cu toții că medicina nu poate oferi garanții absolute în ceea ce privește rezultatele unui act medical. Reușita unui tratament nu depinde exclusiv de actul medical sau de calitățile medicului, ci și de factori externi, precum igiena orală, stilul de viață, starea de sănătate generală a pacientului sau particularități individuale. Totodată, au fost luate în considerare modificări legislative recente, inclusiv aprobarea OUG 9/2025 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale. S-a urmărit armonizarea legislației în vigoare cu noile prevederi ale Codului Deontologic”, a mai spus Dr. Florin Lăzărescu.

Cu această ocazie, conducerea CMSR a făcut apel la membrii comunității stomatologice din România să citească Ghidul de bune practici privind publicitatea, care va intra în transparență decizională pentru o perioadă de 10 zile lucrătoare, începând cu data de 28 aprilie. Acesta va fi dezbătut într-o nouă întâlnire online, pe 5 mai, înainte de votul pentru aprobarea versiunii finale în cadrul ședinței Consiliului Național din 30 mai.
Alături de Dr. Florin Lăzărescu, președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din România, la dezbateri au participat Dr. Cosmin Dima, vicepreședintele CMS București, și Ada Cireap, consilier juridic în cadrul CMSR.

Webinarul a fost organizat de Oameni și Companii și Colegiul Medicilor Stomatologi din România, având ca parteneri de promovare platformele EventsMax.ro și MedicalManager.ro.

Înregistrarea integrală a webinarului poate fi vizionată aici: https://www.youtube.com/watch?v=NgrPEVacRrA