Educația este o etapă esențială în viața fiecărui copil, iar pentru cei cu diabet zaharat tip 1, mediul școlar poate fi un teren complex de navigat. Diabetul zaharat tip 1 este o afecțiune cronică care necesită gestionarea constantă a nivelului de glicemie, a dozelor de insulină și a alimentației. Prin urmare, asigurarea unui mediu școlar sigur și susținător pentru acești copii este foarte importantă pentru sănătatea și bunăstarea lor, a declarat Dr. Magda RoșuMedic Primar – Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova, într-un interviu acordat platformei Rodiabet.

Școala nu este doar un loc de învățare academică, ci și un mediu social în care copiii interacționează, învață și se dezvoltă. Pentru copiii cu diabet zaharat tip 1, această interacțiune nu exclude gestionarea continuă a diabetului lor. Fiind o afecțiune care necesită monitorizare atentă și administrare corespunzătoare, diabetul poate avea un impact semnificativ asupra rutinei zilnice a copilului.

Medicul a precizat că un mediu școlar sigur pentru copiii cu diabet implică două aspecte esențiale: siguranța fizică și siguranța emoțională. Din perspectiva siguranței fizice, asigurarea că elevii au acces la medicația și echipamentul necesar, cum ar fi glucometrul, sistemul de monitorizare glicemică continuă și insulina/pompa de insulină, este imperios necesară. În plus, educatorii și personalul școlii ar trebui să fie informați cu privire la semnele de hipoglicemie și hiperglicemie, precum și la procedurile de urgență.

Pe lângă siguranța fizică, siguranța emoțională este la fel de importantă. Stigmatizarea și lipsa de înțelegere din partea colegilor și a personalului școlar pot avea un impact negativ asupra stimei de sine și a încrederii copilului cu diabet. Educația colegilor și crearea unui mediu inclusiv și empatic sunt elemente cheie pentru susținerea bunăstării emoționale a copilului.

Gestionarea diabetului zaharat tip 1 în mediul școlar implică o colaborare strânsă între părinți, educatori și personalul școlar.

PREGATIREA PENTRU PRIMA ZI DE SCOALĂ TREBUIE SĂ FIE ATENTĂ ȘI METICULOASĂ

Odată cu începerea școlii, părinții copiilor cu diabet zaharat tip 1 se confruntă cu provocări suplimentare în asigurarea bunăstării și securității copiilor lor. Pregătirea pentru prima zi de școală trebuie să fie atentă și meticuloasă, pentru a asigura o tranziție lină și sigură către acest nou mediu.

Potrivit Dr. Roșu sunt câteva aspecte cheie la care părinții ar trebui să acorde atenție:

  • Pregătirea completă a pachetului pentru școală, ce ar trebui să conțină toate echipamentele necesare pentru gestionarea diabetului zaharat tip 1 (glucometru, teste de glicemie, insulină, alimente pentru situații de hipoglicemie și alte medicamente dacă este necesar).
  • Comunicarea cu profesorii și personalul școlii despre nevoile specifice ale copilului: Părinții ar trebui să se întâlnească cu profesorii, personalul medical școlar și oricare alt personal relevant, pentru a discuta despre diabetul copilului. Este important să împărtășiți informații despre planul de tratament, semnele de hipoglicemie și hiperglicemie, precum și procedurile de urgență.
  • Crearea unui plan de tratament: Împreună cu echipa medicală, părinții ar trebui să creeze un plan individualizat de tratament pentru copilul lor. Acest plan ar trebui să includă detalii despre administrarea de insulină, monitorizarea glicemiei, programul de mese și gustări, precum și cum să se răspundă în situații de urgență.
  • Importanța colaborării cu echipa medicală pentru a crea un plan individualizat: Echipa medicală constituită din medicul diabetolog, asistent educator, dietetician, psiholog, poate oferi orientări și sfaturi prețioase pentru gestionarea diabetului în mediul școlar. Colaborarea strânsă cu medicii poate ajuta la ajustarea tratamentului în funcție de programul școlar și activitățile zilnice ale copilului.
  • Discuții cu medicul diabetolog cu privire la administrarea de insulină și monitorizarea glicemiei la școală: Această etapă nu ar trebui doar să se concentreze doar pe administrarea de insulină și monitorizarea glicemiei la școală, ci ar trebui să abordeze și eventualele beneficii ale tehnologiei avansate pentru gestionarea diabetului. Aceasta a revoluționat modul în care copiii cu diabet zaharat tip 1 își pot gestiona afecțiunea.

Sistemele de monitorizare glicemică continuă permit monitorizarea în timp real a glicemiei, oferind date utile pentru luarea deciziilor referitoare la dozele de insulină și alimentație.

Pompele de insulină augmentate cu senzor pot facilita livrarea precisă a insulină, luând în considerare nivelurile glucozei în timp real și ajustând dozele de insulină pentru a menține controlul glicemic.

Sistemele de tip buclă închisă (closed loop) reprezintă un pas înainte semnificativ, în care tehnologia preia în mod automat deciziile de administrare a insulinei bazate pe datele de monitorizare a glicemiei.

Tehnologia avansată poate oferi un control mai bun asupra glicemiei, minimizând riscul de fluctuații extreme și, implicit, de hipoglicemie sau hiperglicemie.

Pentru copiii cu diabet zaharat tip 1 care participă la activități fizice sau la orele de educație fizică, tehnologia avansată poate ajuta la ajustarea automată a dozelor de insulină pentru a preveni hipoglicemia sau creșterea excesivă a glicemiei.

  • Instruirea copilului: Copiii ar trebui să fie instruiți cu privire la modul în care să recunoască semnele hipoglicemiei și hiperglicemiei. Aceștia ar trebui să fie conștienți de importanța monitorizării glicemiei și a administrării de insulină la timp. În funcție de vârstă și maturitate, copiii ar trebui să fie instruiți să-și administreze insulina. De asemenea, ar trebui să fie pregătiți să gestioneze situații de urgență, cum ar fi hipoglicemia severă, și să știe cum să ceară ajutor în timp util.

CE AR TREBUI SĂ ȘTIE EDUCATORII ȘI PROFESORII DESPRE COPILUL CU DIABET

Dr. Magda Roșu ne-a spus că educatorii și profesorii, la rândul lor, trebuie să fie instruiți și informați cu privire la nevoile specifice ale copilului cu diabet.

Educatorii și profesorii ar trebui să aibă cunoștințe solide despre diabetul zaharat tip 1 și să înțeleagă diferențele esențiale între diabetul tip 1 și tip 2. Este important să cunoască modul în care copiii cu diabet zaharat tip 1 au nevoie de insulină pentru a regla nivelurile glicemiei și cum fluctuațiile glicemiei pot influența starea de bine și concentrarea acestor copii.

Educatorii/profesorii ar trebui să cunoască semnele și simptomele de hipo/hiperglicemie și, foarte important, să știe cum să răspundă în situații de urgență. În cazul hipoglicemiei severe, educatorii ar trebui să fie instruiți să administreze glucagon, dacă este necesar, și să apeleze la ajutor medical de urgență. Pentru situații de hiperglicemie sau alte fluctuații extreme ale glicemiei, educatorii ar trebui să cunoască procedurile de urgență și să știe cum să răspundă adecvat.

De asemenea, comunicarea deschisă și constantă cu părinții este esențială pentru a asigura o colaborare eficientă în gestionarea diabetului în timpul orelor de școală. Întreținerea unei legături constante cu părinții poate ajuta la actualizarea informațiilor și adaptarea planului de tratament la nevoile în continuă schimbare ale copilului.

ACTIVITATEA FIZICĂ JOACĂ UN ROL IMPORTANT ÎN VIAȚA PERSOANELOR CU DIABET ZAHARAT TIP 1

Exercițiile fizice regulate au un impact pozitiv asupra controlului glicemiei, contribuind la menținerea nivelurilor glicemiei în limite sănătoase, implicit la îmbunătățirea stării generale de sănătate, a funcției cardiovasculare și a stimei de sine.

Înainte de începerea oricărei activități fizice, este recomandat să se măsoare glicemia copilului. Acest lucru ajută la identificarea nivelului de bază și la ajustarea necesară a dozelor de insulină. Părinții ar trebui să colaboreze cu educatorii pentru a stabili conduita terapeutică în timpul activităților fizice. Aceasta poate implica reducerea dozei de insulină sau consumul de carbohidrați suplimentari, în funcție de intensitatea exercițiilor”, a menționat Dr. Roșu.

Alegerea activităților trebuie să fie în concordanță cu nivelul de fitness și preferințele copilului. Activități cum ar fi înotul, mersul pe bicicletă sau alergarea pot fi opțiuni excelente.

În cazul activităților fizice intense sau prelungite, poate fi necesar să se supravegheze nivelurile glicemiei pe parcursul exercițiilor, dar și câteva ore după, pentru a preveni hipoglicemia sau hiperglicemia.

 CE AR TREBUI SĂ CONȚINĂ PACHEȚELUL UNUI COPIL CU DIABET

Asigurarea unui pachet bine pregătit pentru copiii cu diabet zaharat tip 1 este esențială pentru a le permite să gestioneze în mod corespunzător nivelurile glicemiei și să se bucure de o zi de școală fără dificultăți. Părinții ar trebui să se asigure că pachetul include toate materialele necesare pentru gestionarea diabetului, cum ar fi glucometrul, teste de glicemie, ace, dispozitiv pentru înțepat degetul, insulină și dispozitive pentru administrarea acesteia, zahăr/glucoză/dextroză/sucuri îndulcite/glucagon pentru corectarea hipoglicemiei, dacă este cazul, eventual cateter, rezervor, serter – pentru copiii ce își administrează insulina cu ajutorul pompelor de insulină”, a zis medicul specialist.

În funcție de nevoile copilului, poate fi necesar să se includă și gustări suplimentare în pachet pentru a preveni fluctuațiile extreme ale glicemiei. Exemple de gustări sănătoase ce pot fi servite cu succes în timpul pauzelor dintre orele de studiu: fructe proaspete: mere, portocale, banane, piersici, caise; legume tăiate în bastonașe: morcovi, țelină, castraveți, ardei; nuci sau semințe: migdale, nuci, semințe de dovleac; mini-sandvișuri cu piept de pui, etc. Să nu uităm de hidratare, apa fiind un element esențial în gestionarea diabetului, dar și în menținerea stării generale de sănătate a copiilor.

Gestionarea diabetului zaharat tip 1 în mediul școlar reprezintă o provocare importantă, dar cu o pregătire adecvată și colaborare între părinți, educatori și profesori, aceasta poate deveni o experiență pozitivă și susținătoare pentru copii. Începerea școlii presupune o serie de pași esențiali, de la pregătirea pachetului de diabet, instruirea copilului în gestionarea afecțiunii sale, până la colaborarea strânsă cu personalul școlii pentru a asigura un mediu sigur și adaptat nevoilor copilului”, a concluzionat Dr. Magda RoșuMedic Primar – Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova.