„Insuficiența personalului medical este o problemă prezentă la nivel global care exista deja înainte de pandemie, iar în alte țări, telemedicina este privită de mult timp ca o soluție pentru a suplini deficitul de personal medical specializat”, sunt câteva dintre ideile pe care dr. Mihaela Dan, Asociația Gaucher România, a ținut să le prezinte participanților, în cadrul întâlnirii Comunității Asociațiilor de Pacienți CASPA.RO.

Această manifestare, ajunsă la a treia ediție, organizată pe data de 9 decembrie, într-un format online, a avut ca temă ”Telemedicina. Care sunt prevederile legale. Cum afectează telemedicina relația medic – pacient – Casa de Asigurări de Sănătate.”

„Există multă reticență față de temedicină, atât în rândul medicilor, cât și al populației, iar acest lucru este firesc oarecum, fiind vorba despre o practică nouă. Dar telemedicina este un instrument care facilitează de fapt conexiunea pacientului cu medicul. Reglementarea legislativă servește la securizarea actului tele-medical prin angajarea responsabilității medicului si limitarea erorilor și incidentelor, dar și la o mai bună recunoaștere a muncii medicului”, a menționat dr. Mihaela Dan.

 

Secretariatul medical la distanță, o soluție și pentru România

Secretariatul medical are un potențial mare de dezvoltare în România. ”Secretariatul medical poate fi de asemenea o pârghie în telemedicină, o varianta fiind cel de la distanță, tele-secretariat medical, așa cum se practică si în Franța: există platforme private, care asigură redactarea scrisorii medicale transmisă ca înregistrare vocală de către medic, permițându-i acestuia să-și informeze rapid corespondenții asupra concluziilor unei consultații medicale. Există soluții la distanță care pot sprijini medicii în activitatea pe care o desfășoară, aceste soluții trebuie doar căutate și dezvoltate”.

 

Informarea medicilor asupra măsurilor luate de autorități în gestiunea pandemiei în timp real, o problemă

Potrivit dr. Mihaela Dan, informarea medicilor este o problemă în multe județe. Spre exemplu, aceștia nu sunt la curent despre suspendarea obligativității utilizării cardului național de sănătate pe perioada stării de urgență sau a posibilității prescripției electronice online care poate fi transmisă pacientului prin mijloace de comunicare electronică.

”Din proprie experiență pot împărtăși că în Franța avem o informare regulată, în timp real, din partea mai multor autorități de sănătate în ceea ce privește modificările legislative, posibilitățile de informare obiectivă sau de formare. Este un model care poate fi transpus ușor în România: medicii înregistrați în baza de date a Colegiului Medicilor pot fi astfel informați la zi asupra schimbărilor legislative, ale actelor normative, prin comunicare electronică. Un mijloc de a fi în contact direct cu Colegiul Medicilor este acela al unei informări lunare printr-un buletin informativ, obicei existent în Franța de zeci de ani, încă dinainte de perioada pandemiei.”

 

Îngrijirile la domiciliu, un demers care așteaptă încă soluții

În ceea ce privește tratamentul perfuzabil la domiciliu, exista demersuri făcute din primăvara de asociațiile de pacienți cu boli lizozomale, și nu numai. „Noi comunicăm cu CNAS, în acest sens, de mai multe luni. Sperăm doar ca acest demers să propună soluții concrete si durabile cat mai rapid”, a mai spus Mihaela Dan, precizând că vorbește și ca medic, și ca pacient.

 

Parteneriatul cu agenți privați

”O altă idee pe care voiam să o supun atenției este aceea a fondurilor necesare dezvoltării telemedicinei. Problema fondurilor este una evocată recurent, dar poate fi suplinită luând în considerare și posibilitatea parteneriatului cu agenți privați care ar fi interesați în dezvoltarea telemedicinei, în mai multe domenii: formarea profesioniștilor în practica telemedicinei, dezvoltarea echipamentele utilizate, a platformelor securizate de comunicare dintre pacienți și medici, organizarea activității medicale, protecția datelor personale. Astfel se întâmplă de câțiva ani și în alte țări, iar în contextul pandemiei au fost găsite și aplicate soluții rapide în ceea ce privește telemedicina. „Există de fapt, multe elemente conexe cu dezvoltarea acestei practici, iar exploatarea resurselor trebuie sa se facă bineînțeles cu un anumit control al respectării unor norme pe care le stabilesc autoritățile, pentru securizarea actului de telemedicină”, a mai spus dr. Mihaela Dan.

 

Despre Caspa.ro

Caspa.ro este platforma digitală a Comunității Asociațiilor de Pacienți din România, un proiect dezvoltat din iunie 2015 de Oameni și Companii, cu susținerea partenerului principal, Alliance Healthcare România. Din septembrie 2017, comunitatea beneficiază de propria platformă digitală, unde se regăsesc proiectele, programele și toate inițiativele asociațiilor de pacienți.

Comunitatea Caspa.ro este un proiect Oameni și Companii dezvoltat din iunie 2015, cu susținerea partenerilor: Alliance Healthcare RomâniaAlphega FarmaciePfizerTakedaRegina MariaLiamed, AngeliniBoehringer Ingelheim și Spitalul Sf. Constantin din Brașov.