Campania europeană „Fii atentă, România!” are ca scop transmiterea informaţiilor, conştientizarea şi promovarea prevenţiei şi detecţiei timpurii a cancerului, în acord cu cele mai noi descoperiri ştiinţifice validate de Directoratul General pentru Cercetare şi Inovaţie al Comisiei Europene – DG RTD.

Iniţiată de DG RTD – Direcția Generală pentru Cercetare și Inovație a Uniunii Europene, caravana şi-a început traseul în Lituania şi Polonia, iar acum, în România, cu următorul program:

  • 16 -17 august – Braşov, Braşov Jazz & Blues Festival (Piaţa Sfatului);
  • 24 august – Lereşti (Argeş);
  • 30-31 august – Constanţa (Nostalgia Seaside);
  • 6-7 septembrie – Iaşi (Palatul Culturii).

Prima oprire a avut loc la Brezoi la începutul lunii august, se arată într-un comunicat. La fiecare dintre cele cinci opriri din România, publicul va fi informat cu privire la progresele făcute în prevenţia şi în screeningul pentru cancer.

Vehiculul caravanei „Fii atentă, România!” include următoarele:

  • spaţiu dedicat pentru consultaţii şi discuţii cu personal medical specializat;
  • materiale de informare ale iniţiatorului caravanei şi ale asociaţiilor partenere;
  • cabină foto;
  • ecrane pentru proiecţii video;
  • spaţiu pentru copii.

Dr. Marius Geantă, preşedintele Centrului pentru Inovaţie în Medicină, spune: „Studiile arată că până la 40% dintre tipurile de cancer pot să fie prevenite. Deşi mijloacele de prevenţie a cancerului prin ţintirea factorilor de risc sunt cunoscute de zeci de ani, rezultatele campaniilor au fost întotdeauna modeste. Schimbarea stilului de viaţă şi menţinerea unui stil de viaţă sănătos reprezintă o decizie individuală, care însă este influenţată de un număr foarte mare de factori care sunt în afara controlului nostru”.

„Misiunea anti cancer iniţiată şi implementată de Comisia Europeană îşi propune o abordare diferită, punând în centru cu adevărat cetăţenii, comunităţile şi societatea în ansamblu, în încercarea de a înţelege mai bine nevoile, atitudinile şi percepţiile oamenilor, în spaţii geografice şi culturale bine definite. Alături de proiectele de cercetare inovare care se implementează acum în România, prezenţa caravanei «Fii atentă, România!» în această vară, reprezintă o şansă în plus pentru cetăţenii români de a beneficia de mijloace de prevenţie inovative şi eficiente, la standarde europene”, concluzionează dr. Geantă.

Ce este Misiunea pentru Cancer?

Misiunile UE sunt mai mult decât niște proiecte convenționale de cercetare și inovare; ele reprezintă inițiative dinamice pentru a aborda cele mai dificile provocări cu care se confruntă Europa. Misiunea pentru Cancer se va asigura că noile cercetări și inovații sunt transpuse efectiv în soluții concrete pentru a îmbunătăți prevenirea și controlul cancerului.

Misiunea privind Cancerul și-a stabilit obiectivul de a îmbunătăți viața a peste 3 milioane de persoane afectate de cancer până în 2030.

Campania „Fii Atentă, România” pune accent pe importanța sprijinului familial și a rețelelor comunitare în abordarea provocărilor asociate cancerului.

Cancerul este un subiect descurajator pentru mulți, ducând adesea la sentimente de frică și evitare. Campania a reușit să depășească aceste bariere, cultivând un sentiment de solidaritate și încredere în rândul participanților. Punând accent pe impactul pozitiv pe care îl pot avea deciziile informate asupra indivizilor și a celor dragi, Roadshow-ul a inspirat mulți oameni să facă pași proactivi către prevenirea și depistarea timpurie a cancerului.

Oamenii pot înţelege mai bine cum adoptarea unui stil de viaţă sănătos joacă un rol esenţial în prevenţia cancerului şi cum screeningul este important pentru detectarea timpurie şi pentru tratament.

Misiunea UE privind cancerul finanţează mai multe programe de cercetare, mai ales sub egida Horizon Europe. Printre iniţiativele de referinţă susţinute de Misiunea privind cancerul se numără Centrul European Digital pentru Pacienţii cu Cancer, platforma de date UNCAN.eu şi crearea de infrastructură oncologică în statele membre.

Foto: Raportul de Gardă