”Românii încep să fie conștienți de anumite simptome, se informează citind, ascultând mass-media sau de la prieteni care au trecut printr-o experiență medicală asemănătoare, și fac bine. Iar pacientul de astăzi, din 2021, față de unul din 2000, este mult mai informat, ceea ce ajută și doctorul, pentru că se adresează mai repede medicului”, sunt concluziile Prof. Dr. Maria Dorobanțu, UMF Carol Davila, Dir. Științific Centrul Medical Emerald, medic primar cardiologie și medicină internă, expuse într-un interviu pentru platforma CardiologieModerna.ro.

”De pildă, am avut tineri până în 30 de ani, care, pe terenul de tenis, au simțit o durere la umăr, au zis că este o durere ce radiază dinspre inimă și chiar era infarct. Faptul că pacienții sunt conștienți de felul în care arată, din punct de vedere al sănătății, dacă este fumător, dacă mănâncă mereu necontrolat etc., este îmbucurător”, a explicat Prof. Dr. Maria Dorobanțu.

Peste 44% dintre români suferă de hipertensiune

Potrivit acesteia, în cadrul Societății Române de Hipertensiune, s-au făcut, începând din 2015 până acum, trei studii epidemiologice, prin toată țara, pentru a depista nivelul de hipertensiune arterială, iar procentul populației din România care are hipertensiune, este peste 44%.

Concluzia specialistului: ”Acest lucru trebuie să fie un semnal de alarmă și trebuie luate măsuri. Este o plăcere să văd lumea făcând mișcare, este nevoie de exercițiu, pentru a menține o stare de sănătate mai bună a organismului.”

Nevoile pacientului: profesionalismul, empatia și grija medicului

Potrivit Prof. Dr. Maria Dorobanțu, dincolo de informare, pacientul are, în primul rând, nevoie de profesionalismul medicului, dar și de empatia și grija acestuia, trebuie să se simtă în siguranță, fie că este în cabinet sau acasă, sub atenta monitorizare a doctorului.

Provocările medicilor: prea des nu pot aplica ce învață

Dar și medicii au nevoile lor și se confruntă cu diverse provocări: ”Cred că foarte mulți doctori sunt frustrați de faptul că nu pot să aplice ceea ce învață, fie nu au aparatură, fie că aparatura nu este bine menținută, pentru că, dacă lucrezi cu un aparat până la limita lui, costurile din partea spitalului sunt mult mai mari, pentru a înlocui o piesă. Pe de altă parte, prin Colegiul Medicilor, ești obligat să ai un număr de puncte EMC, care nu înseamnă neapărat că tu și știi ce se întâmplă acolo, că participi activ.”

”La Emerald, încercăm să contribuim și la dezvoltarea academică și științifică a medicilor tineri din România. Am organizat recent o serie de webinarii, dedicate celor patru noi ghiduri ESC de cardiologie pe care încercăm să le aducem în fața colegilor să le discutăm, pentru a fi cu toții la zi cu cardiologia europeană. M-a bucurat mult că peste 1.500 de cardiologi și rezidenți au participat cu interes la aceste evenimente. Când am făcut facultatea, mi-a plăcut foarte mult afirmația lui Kant, care, devenit student, a zis: Mi-am câștigat dreptul de a fi cetățean academic, drept pe care nu mi-l ia nimeni!. Așa suntem și noi cetățeni academici, fapt ce presupune nu numai un drept, presupune și obligație”, a mai spus Prof. Dr. Maria Dorobanțu.

 

 

Continuarea materialului pe platforma specializata Cardiologiemoderna.ro