ASOCIATIA AUTISM TRANSILVANIA

N

Înființare

2006

Membri

Patologie

Autism

Acoperire

Cluj

Contact

Str. Prof. Dr. Ghe. Marinescu, nr. 86, Cluj-Napoca

Email: office@autismtransilvania.ro

Tel: 0264 333175

http://www.autismtransilvania.ro

Nicoleta Niste

Director

INTERACTIUNE PRIN MUZICA

Terapia prin muzică a fost acceptată drept intervenție utilă pentru persoanele cu autism de când a apărut în Anglia în anul 1950, iar în momentul de față, terapia prin muzică este reconoscută drept profesie în peste 50 de țări. Studiile de caz ale unor terapeuți în muzică (Agratan 1998, Alvin și Warwick 1991; Nordolf și Robbins 1985 etc.) arată că muzica poate stimula și dezvolta comunicarea și jocul, domenii afectate la toate persoanele cu autism, vizând latura socio-emoțională.

Interacțiunea prin muzică implică multe din elementele fundamentale de interacțiune socială: conștiința de sine și a eului în relație cu ceilalți, trăire și exprimare emoțională (Brown 1994), conducând la interacțiuni sociale mai deschise. Terapia stimulează și dezvoltă folosirea comunicativă a vocii și dialogul preverbal cu alții, stabilind înțelegerea și relațiile dezvoltării lingvistice. Copilului i se dezvoltă o toleranța mărită la sunet, timbre vocale, zgomote, oferindu-i-se posibilitatea de a exersa atenția împărtășită și distributivă. Muzica este într-o mare măsură folosită ca parte a programelor de intervenție timpurie pentru copiii cu autism, deoarece este recunoscut faptul că interacțiunea muzicală stimulează un comportament comunicativ similar interacțiunii emoționale precoce.

Interacțiunea prin muzică în abordarea copiilor cu autism este o metoda relativ nouă pentru Romania, ce presupune utilizarea muzicii și a instumentelor muzicale pentru dezvoltarea comunicare și a abilităților sociale și emoționale. Originalitatea metodei constă în tehnicile specifice: oglindirea (engl. “mirroring”) – redarea identica a comportamentului copilului, simultan cu acesta; explicarea verbala (“commenting”) a comportamentelor copilului, pe ritm muzical; imitarea (engl. “copying”) comportamentelor inițiate de copil în cadrul ședințelor de lucru; acompanierea (engl. “accompanying”) cu instrumente muzicale sau cu secvențe sonore verbale a unor comportamente inițiate/ manifestate de copil (Dawn Wimpory, Paul Chadwick &Susan Nash, Brief Report: Musical Interaction Therapy for Children with Autism: An Evaluative Case; Study with Two-Year Follow-Up 1; Journal of Autism and Developmental Disorders, VoL 25, No. 5, 1995). Mai multe detalii aici

TERAPIE ASISTATA DE ANIMALE

Ca urmare a diversităţii copiilor cu autism (grade de severitate, nivele ale abilităţilor intelectuale, personalitate diferită, prezenţa sau nu a diferitelor dificultăţi suplimentare), este improbabil ca ei să răspundă în acelaşi fel şi să progreseze în aceeaşi măsură la un singur tip de intervenţie. Este nevoie de mai multe tipuri de intervenţii pentru a răspunde tuturor nevoilor pe care le poate avea un astfel de copil.

Terapia asistata de animale (cai si caini)  este o formă alternativă de terapie prin care se urmărește dezvoltarea abilităților copiilor cu autism şi creşterea capacităţii lor de funcţionare adaptativă în orice mediu, respectiv integrarea optimă a acestora în societate.

Studile arată faptul că terapia asistată de animale se asociază cu efecte de îmbunătăţire/reducere a simptomelor din spectrul autist  (aşa cum arată şi o metaanaliză a lui Nimer (2007)) și influenţează factorii fiziologici cum ar fi presiunea arterială (fluxul sangvinic), bătăile inimii şi nivelul de anxietate (Morrison 2007) în sensul că, contribuie la reducerea acestora reducând nivelul de arousal şi starea de agitaţie a copilului. Specific, terapia asistată de cai contribuie la dezvoltarea anumitor abilităţi ale copilului cu autism de comunicare verbală şi nonverbală, gândire creativă, încredere şi responsabilitate (Iannuzzi şi Rowan, 1991). Detalii aici