În cadrul celui mai recent webinar din Programul CRED în Medicină, Psih. Alexandra SIRU, Specialist Psihologie Clinică, NORD – Grupul Medical Provita, a prezentat aspecte importante ale comunicării empatice în relația cadru medical – pacient.
Prezentarea Psih. Siru a avut loc în timpul webinarului „De la amfiteatrele universitare, la practica profesională: comunicarea și relaționarea viitoarelor cadre medicale cu pacienții” din 26 martie.
„O comunicare eficientă este o comunicare empatică, iar aceasta crește gradul de siguranță și încredere a pacientului și îl încurajează să se exprime deschis și neîngrădit”, a afirmat psihologul.
Etapele comunicării:
- A pune întrebări
- A asculta
- A răspunde
- A explica
Psih. Siru a subliniat faptul că relatia medic-pacient este atât una profesională, cât și una umană: „Relațiile, de orice fel ar fi ele, presupun comunicare, iar comunicarea medic-pacient pentru a fi eficientă trebuie să conducă la o alianță pe bază de cooperare. Aici apare ca necesar rolul empatiei.”
„Dezvoltarea empatiei în cursul studiilor medicale se face în mod clasic, prin studierea psihologiei medicale care ajută la înțelegerea psihologiei pacientului, dar se poate face foarte bine sau poate fi completată printr-un stagiu de dezvoltare personală sau chiar psihoterapie a viitorilor medici”, a explicat Alexandra Siru.
În continuare, psihologul a prezentat aspectele care stau la baza empatiei pentru o altă ființă umană:
- Cunoașterea de sine și, în mod special, cunoașterea și înțelegerea propriilor răspunsuri emoționale în diverse situații și capacitatea de a le controla sănătos care ajută la dezvoltarea capacității de a face acest lucru și în prezența celorlalți, de a modula corect stările interlocutorului;
- Acceptarea de sine sub aspectul acceptării necondiționate chiar și a stărilor sufletești mai puțin plăcute, adică empatia față de sine ca o condiție de bază pentru manifestarea empatiei față de ceilalți;
- Motivațiile ce țin de vocație, înclinație, talent, dorința de a fi de ajutor semenilor – o motivație în acord cu propria persoană, și nu în accord cu raportări la standarde externe, creează premisele unei comunicări empatice, rămânând doar să fie exersată în procesul dezvoltării personale.
Abordând limitele sănătoase ale empatiei, specialistul în psihologie clinică a explicat că „Transpunerea în viața afectivă a altcuiva se face prin declanșarea APROXIMATIVĂ a acelorași stări, deci nu identic, deoarece se păstrează conștiința propriului Eu; Nu este o renunțare de sine ci o alăturare la Eul celuilalt. Nu sunt Eu cel care suferă, sunt alături de celalalt Eu care suferă și îi pot intui suferința, îmi pot imagina cam ce simte, pot genera în interiorul meu stări aproximativ la fel, dar rămân Eu.”
În finalul intervenției sale, Psih. Alexandra Siru, le-a reamintit studenților la medicină și farmacie prezenți la webinar să nu uite că pacientul este într-o poziție de vulnerabilitate emotională, se poate simți speriat, confuz și singur în suferința lui: „Pentru că vă doriți să creați cu el acea alianță bazată pe cooperare trebuie să se simtă: văzut, auzit, înțeles, acceptat. Abia apoi se implică alături de dumneavoastră ca parte integrantă în procesul de îngrijire, putând contribui la acea relație win-win, reciproc avantajoasă și satisfacătoare.”
___
Webinarul „CRED în Medicină”: Comunicarea și relaționarea în asistența medicală. Rolul esențial al asistenților medicali în îmbunătățirea experienței pacientului a fost organizat în cadrul platformei EventsMax.ro, cu suportul NORD – Grupul Medical Provita.
Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală.
Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro.