În data de 28 noiembrie, cu ocazia Zilei lnternaționale a Voluntariatului, preşedintele Klaus Iohannis a semnat o serie de decrete de decorare prin care a conferit Ordinul „Meritul pentru Promovarea Drepturilor Omului şi Angajament Social” în grad de Cavaler mai multor ONG-uri.

Printre Asociațiile decorate pentru activitatea neobosită în sprijinul celor aflaţi în nevoie, pentru altruismul, dedicarea şi preocuparea permanentă manifestate în promovarea valorilor şi principiilor de solidaritate socială se numără și Asociaţia Română de Terapii în Autism şi ADHD.

”Distincția este o onoare, un gest prin care simțim că cea mai înaltă instituție, Președinția României, apreciază și califică drept esențiale eforturile profesioniștilor asociației noastre; eforturi profesionale și personale pe cât de provocatoare pe atât de nobile, eforturi investite în recuperarea și incluziunea socială a copiilor și tinerilor afectați de o tulburare psihologică gravă. Nu ne-am gândit niciodată, pe parcursul celor 10 ani investiți în sănătatea mintală a copiilor, la o astfel de distincție. Acum, când se întâmplă, simțim că este un gest de recunoaștere a eforturilor noastre prin care am schimbat destine. Este o distincție care ne onorează, dar ne și obligă să facem în continuare din activitatea noastră, un gest responsabil de salvare a sănătății mintale, a copiilor și tinerilor noștri, a viitorului României”, declară într-un interviu acordat pentru Caspa.roPreședintele Asociaţiei Române de Terapii în Autism şi ADHD, psihologul Sanda Gligu.

Printre realizările asociației, președintele menționează creșterea numărului de locuri unde copiii diagnosticați pot avea acces la terapii multimodale, precum și creșterea numărului de specialiști formați pentru recuperarea și integrarea copiilor și tinerilor speciali.

”În 2012 plecam la drum cu un centru, unde recuperam 20 de copii cu tulburări psihologice graveAstăzi, ARTAADHD deține 3 centre de recuperare și integrare unde 200 de copii își croiesc zilnic drumul spre o viață normală, alături de noi”, completează psihologul.

„Prin campaniile noastre de conștientizare, realizate alături de alte instituții/organizații, am crescut gradul de conștientizare asupra diagnosticării timpurii”

Doamna Sanda Gligu subliniază impactul campaniilor, care a devenit vizibil prin creșterea adresabilității părinților către specialiști, fapt ce a dus la creșterea numărului copiilor recuperați până la vârsta școlară.

De asemenea, Asociaţia Română de Terapii în Autism şi ADHD a dezvoltat singurul proiect din România de incluziune școlară reală a copiilor speciali: Sunt special, dar vreau la școală!”În acest an, UNESCO a declarat ARTAADHD ca fiind ,,Inovatori în educație”.

„Conferința Internațională Autism Neurodiversitate” – un eveniment de înaltă ținută științifică

”În parteneriat cu ARI (Autism Research Institute), cel mai mare institut de cercetare în autism din lume, am organizat prima conferință multidisciplinară adresată neurodiversității: „Conferința Internațională Autism Neurodiversitate”. Această conferință a fost un eveniment care a așezat România pe harta lumii în cercetarea și practica din zona neurodivergenților.

Atenția asociației s-a îndreptat și către părinți/aparținători, prin conceperea și elaborarea ,,Ghidului Neurodiversității”: ”Ghid pe care fiecare părinte/aparținător îl va primi odată cu primirea diagnosticului. Ghidul acoperă un gol, o nevoie stringentă de informare corectă a ce înseamnă diagnosticul, care sunt pașii pe care părinții trebuie să-i parcurgă după aflarea diagnosticului, care sunt specialiștii, terapiile și instituțiile care-i pot sprijini pe drumul recuperării si integrării.

Susținerea cadrelor didactice pentru a avea o perspectivă clară asupra copilului special

Referitor la sprijinirea cadrelor didactice în demersul de a înțelege mai bine nevoile copilului special, doamna Sanda Gligu declară:”O altă realizare a asociației este reprezentată de creșterea numărului de profesori, formați pentru a primi și sprijini educațional și comportamental un copil special la clasă. Cursurile și workshop-urile ARTAADHD abordează integrarea școlară a copilului cu tulburări psihologice, grave sau ușoare, în mediul învățămantului de masă, de la comportament, la curriculă școlară adaptată.

Pentru anul 2023 președintele menționează proiecte de interes pentru toată lumea, care să aducă plusvaloare misiunii ARTAADHD. Proiectele enumerate, includ:

  • Dezvoltarea unui ”Centru Național de Excelență pentru Profesori” – centru care să formeze profesorii, din toată țara, să înțeleagă și apoi să sprijine corect și concret educarea și integrarea copilului special în școlile de masă.
  • Dezvoltarea unui ”Centru Național de Competențe Parentale”. Centru prin care fiecare viitoare mămică, sau mămică cu un copil până la 3 ani, să poată primi un curs de bază de dezvoltare psihologică sănătoasă. Părinții au nevoie să primească informații de la specialiști pentru a putea crește un copil sănătos. Sănătatea mintală a adultului este importantă în primii ani de viață ai copilului.
  • Organizarea, în parteneriat cu ARI (Autism Research Institute și alte Institute Naționale și Internaționale), a celei de-a II-a ediții a conferinței multidisciplinare adresată neurodiversității, ”Conferința Internațională Autism Neurodiversitate”Conferința se va orienta pe atragerea prin calitatea speakerilor și a celor mai valoroase informații de cercetare utilizate în practică.
  • Conceperea și elaborarea ,,Ghidului Tulburărilor Genetice”, pe care fiecare părinte/aparținător îl va primi odată cu primirea diagnosticului. Ghidul va acoperi un alt gol, o nevoie de informare corectă și concretă a ce înseamnă diagnosticul și care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze părinți.
  • Dezvoltarea unui ,,Grup de Intervizare Profesională Internațională pe zona Autism- Neurodiversitate”În parteneriat cu ARI (Autism Research Institute) am început să lucrăm la proiectul care va crea o rețea de profesioniști în sănătate mintală, medicală (cu zone de intersecție cu neurodivergența), grup multidisciplinar alcătuit din: cercetători, psihologi, medici, asistenți sociali, profesori, care periodic să facă schimb de informații științifico-practice pentru creșterea profesionalizării, cu scopul creșterii ratei de recuperare a copiilor /tinerilor neurodivergenți”, explică psihologul.

În încheierea interviului, Președintele ARTAADHD a prezentat un program de interes pentru instituții, care se află în desfășurare: ,,Programul de Mentorat pentru Recuperarea și Integrarea Copilului Special”, un program cerut de instituțiile publice și private, prin care putem oferi instituțiilor de profil expertiza și knowhow-ul ARTAADHD, pentru a crește calitatea serviciilor de sănătate mintală oferite copiilor și tinerilor. Acest program se află în desfășurare. Avem deja primele instituții implicate în programul de mentorat, în parteneriat cu ARTAADHD pentru 2023”.