Într-un interviu acordat portalului MedicalManager.roS. L. Dr. Simona Dumitra, Șef Lucrări – Universitatea de Vest ”Vasile Goldiș“ Arad și medic primar pediatru la Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad, a vorbit despre managementul pacientului pediatric, și anume despre cum ar trebui să fie abordați micii pacienți.

”Abordarea pacientului pediatric trebuie să fie făcută într-o manieră firească, nu didactică”

La întrebarea ”Ce deosebește un copil bolnav de un adult bolnav?”, medicul Simona Dumitra a răspuns: ”E o întrebare interesantă. Pentru că, în mod obsesiv, se repetă că un copil nu este un adult în miniatură. Și nu este. De aceea abordarea lui trebuie să fie făcută într-o manieră firească, nu didactică. Un copil este sufletul unei familii. În primii ani de viață mama și copilul sunt un unic trup, o diadă vie. Când suferă copilul, cel puțin o familie resimte durerea. Boala copilului este, în spirit uman, o nedreptate, o încălcare a legilor naturale. Deci un copil bolnav vine, pe lângă provocarea bolii, cu un imens bagaj emoțional al unei familii speriate. În schimb, un adult încercă să managerieze singur frica și nesiguranța unui diagnostic.”

În cazul unui diagnostic precoce și corect, copilul prezintă rezerve extraordinare de regenerare și recuperare

Medicul pediatru subliniază importanța diagnosticării corecte și precoce”Un copil are rezerve extraordinare de regenerare și recuperare în cazul unui diagnostic corect  și precoce, spre deosebire de adult, și are o atitudine extrem de înțeleaptă dacă îi vorbești despre boală și manevrele invazive care i se vor face.”

”Copiii au curaj și credință în actul medical. Din nefericire, noi, adulții suntem cei care, rutinați și anxioși, le inducem o neîncredere legată de diagnostic, tratament și vindecare”, declară Dr. Simona Dumitra.

 

Obiceiuri ale părinților, care pot fi dăunătoare copiilor

Legat de obiceiurile părinților, care pot deveni dăunătoare pentru copii, Dr. Simona Dumitra le enumeră pe cele legate de stilul de viață, dar și pe cele care prezintă un puternic impact psihologic în dezvoltarea micului pacient.

”Sunt numeroase. Cred că fiecare pediatru are o tolbă de povești despre anumite cutume vicioase în dezvoltarea copilului. În primul rând, cred că atașamentul extrem de puternic, în care copilului i se permite orice sau în care copilul personal este mai bun decât ceilalți. Este minunat să îi creștem cu conștiința că sunt unici și valoroși, dar să le amintim că fac parte dintr-un întreg și că trebuie să caute armonia unității în diversitate.”

Stilul de viață este influențat de părinți și poate duce la dezvoltarea anumitor probleme de sănătate: Introducerea unor alimente exotice în primele luni de viață, diete sofisticate preluate fără discernământ din alte culturi, fără relevanță în arealul nostru geografic, încurajarea sedentarismului, a atitudinii critice față de orice și oricine, fumatul, consumul de alcool. ”

De asemenea, doamna dr. Simona Dumitra subliniază faptul că, educația copilul trebuie să includă o atenția deosebită asupra componentei psihologice și asupra aspectului social. Dezvoltarea copilului într-un mod armonios nu ține doar de grija de a nu se îmbolnăvi, ci include și grija părinților în a asigura un mediu sigur și armonios pentru copil.

„Copiii nu ne sunt trofee, ci învățători.”

 ”Cel mai grav – indiferența față de problemele copiilor, compensată cu cadouri prețioase – tablete sau jucării scumpe, ridiculizarea valorilor proprii considerate imature, copilărești: ”Esti prea mic pentru asta!” sau, din contră, împovărarea de la vârste fragede cu vinovăția unor relații nearmonioase între mamă și tată, asistarea la scene de violență casnică.  Greșim mult și des, dar, din păcate, nu conștientizăm.”

Abordarea copilului bolnav se poate face cinstit și corect doar în echipă

”Există patologii de graniță, între diferite specialități, în care colaborarea este esențială. Discutarea cazului se face împreună, acceptând diverse opinii, cu respect colegial”, susține medicul.

Noțiunea de ”Pacientul meu“ este non-sens în medicina actuală

Referitor la colaborarea între medici, Dr. Simona Dumitra declară că aceasta se învață încă din timpul facultății:” Aici revine un rol important  universitarilor care pregătesc studenții la medicină, să insiste pe dezvoltarea abilităților de comunicare și empatie. Din păcate, au fost perioade în care învățământul medical a cultivat competiția, cu accent pe individualitate, nu pe colaborare.”

Este greu să faci parte dintr-o rețea a binelui , dacă nu ai fost învățat să conlucrezi. Noțiunea de ”Pacientul meu“ este non-sens în medicina actuală – există pacientul nostru. Și, de multe ori, le spun studenților:  Nu există nici pacientul meu, nici al nostru, doar al lui Dumnezeu.”

 Principalele provocări întâlnite în activitatea de medic pediatru

Fiecare consult este o provocare și un examen. Anamneza, examenul clinic, ameliorarea modalităților de investigare, diagnosticul, prescrierea unui tratament benefic, monitorizarea evoluției și a posibilelor complicații- sunt lucruri pe care trebuie să le pui în balanță în fiecare clipă”, explică Dr. Simona Dumitra.

Abordarea integrativă a copilului bolnav este o necesitate a medicinii moderne

Pacientul pediatric necesită, la fel ca și pacientul adult, o terapie personalizată, care să cuprindă specialiști din mai multe domenii.

„Abordarea integrativă a copilului bolnav cred că este o necesitate a medicinii moderne, în care specialiștii din diferite domenii – doctori alopați, naturopați, psihologi, preoți – pot să stabilească, pe diferite paliere de cunoaștere, o terapie personalizată pentru fiecare pacient”, concluzionează medicul pediatru.