Farmaciile comunitare devin un actor important în campania de vaccinare antigripală din acest sezon atât ca eliberator al vaccinului prescris de medicul de familie, cât și ca vaccinator (în cazul farmaciilor autorizate ca centre de vaccinare).  Această nouă dinamică ridică, bineînțeles, și provocări firești pentru medici, farmaciști și pacienți.

Pentru dezbaterea, clarificarea și armonizarea perspectivelor, COPAC (Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice) a inițiat o masă rotundă în cadrul Senatului României, care a avut loc pe 10 octombrie. Comunitatea farmaciilor independente Alphega a fost prezentă în calitate de partener al evenimentului și de stakeholder, introducerea serviciului de vaccinare antigripală în farmacie reprezentând un moment cheie în redefinirea rolului farmaciei și al farmacistului în sistemul de sănătate. La ce să ne așteptăm când vom merge la farmacie în următorii ani, ne spune Valentin Gorbănescu, Country Manager Alphega România, în interviul de mai jos. 

Implicarea farmaciștilor aduce beneficii pentru pacienți și sistemul de sănătate

Anul acesta, fluxul pentru vaccinare antigripală implică farmacia comunitară cu dublu rol, de eliberator al vaccinului gripal și de vaccinator (în cazul farmaciilor autorizate ca centre de vaccinare). Ce impact credeți că va avea modificarea modului de accesare a vaccinului gripal de către pacient?

Implicarea farmacistului va aduce după sine o serie de beneficii atât pentru sistemul de sănătate, cât și pentru pacient. În privința pacientului discutăm despre o mai mare disponibilitate a vaccinului, o acoperire mult mai bună în zonele rurale, dar și de o mai bună informare și consiliere privind importanța imunizării și riscurile la care se pot expune pacienții în perioadele propice apariției virusului gripal.

De asemenea, trebuie să fim sinceri și să recunoaștem că există pacienți care până în acest moment achiziționau vaccinurile iar administrarea nu se realiza întotdeauna de către un personal instruit într-un mediu controlat, existând risc de infecție, șoc anafilactic și incapacitatea de intervenție sau alte complicații. Cunoaștem „vecina din bloc care are mâna ușoară”. 😊

Odată cu posibilitatea vaccinării într-un mediu controlat, special amenajat și utilat, avizat de către Direcția de Sănătate Publică, vaccinarea fiind realizată de către un personal calificat din domeniul sănătății, discutăm despre farmaciști care fac o pregătire suplimentară pentru a putea primi dreptul de a vaccina, aceste situații vor fi diminuate și sperăm eliminate, inclusiv din mediul rural, acolo unde acoperirea farmaciilor este mult mai bună față de cea a cabinetelor/clinicilor medicale.

Când discutăm despre sistemul de sănătate, avem creșterea nivelului de prevenție la nivelul populației și implicit degrevarea sistemului atât din punct de vedere financiar, dar și din perspectiva resurselor blocate de eventuale cazuri de gripă – timpul medicilor alocat diagnosticării și tratării, paturile de spital pentru pacienții care dezvoltă complicații.

Serviciul de vaccinare în farmacie este un proiect încă la început de drum. Multe farmacii sunt în curs de autorizare, în timp ce pacienții nu au încă format obiceiul de a merge la farmacie pentru a beneficia de un serviciu medical. Care estimați că este perspectiva de timp și cum va arăta contextul  în care pacienții vor alege „natural” să se vaccineze într-o farmacie?

Ca orice început și serviciul de vaccinare antigripală în farmacie trebuie să treacă printr-o serie de etape. Este necesară, în primul rând, o comunicare completă și corectă către pacienți pentru a înțelege care este drumul pe care trebuie să îl parcurgă până la actul final de vaccinare. În al doilea rând, este nevoie ca pacientul să capete încredere că actul medical prestat de către farmacist este unul desfășurat în condiții de siguranță pentru el.

Vaccinarea antigripală în farmacie cred că va fi un act medical de rutină în cel mult doi ani, la fel cum ne așteptăm să fie și alte servicii de sănătate în viitor.

Identificarea și amenajarea spațiului dedicat vaccinării: principala provocare

Putem spune că procesul de autorizare al farmaciilor ca centre de vaccinare este încă la început. Care sunt provocările cele mai mari pe care aceștia le întâmpină?

În România numărul aproximativ de farmacii comunitare funcționale este de 8.600 de unități. Dintre acestea, momentan, au fost autorizate pentru vaccinare, conform ultimei liste oficiale, 205 unități, iar din informațiile pe care le am din cadrul comunității de farmacii independente Alphega, alte 140 de unități fac demersurile necesare. Pe lângă acestea, estimez că cel puțin în acest an se vor mai adăuga alte 200.

Ca la orice început de drum avem provocări, însă sunt bucuros să văd că există un efort și un interes comun din partea tuturor jucătorilor din domeniul sănătății, oficialități, medici, farmaciști și asociații de pacienți, de a le identifica și a perfecta procesul.

Pentru farmacii cea mai mare provocare este identificarea și amenajarea spațiului dedicat vaccinării, fiind știut faptul că farmaciile, asemenea altor activități, au încercat în ultimii ani să își optimizeze costurile, renunțând în unele situații la părți din spațiul farmaciei.

De asemenea, drumul pacientului de la medic, după ridicarea prescripției, la farmacie și ulterior înapoi, trebuie simplificat, împreună cu o optimizare a sistemelor informatice utilizate de către medici și farmaciști. În momentul de față un medic utilizează 5 sisteme/platforme informatice iar o farmacie 3, desigur nu doar pentru vaccinare.

Mai sunt și alte aspecte care trebuie clarificate, cum ar fi decontarea serviciului de vaccinare și către farmacii așa cum se întâmplă și în cazul medicilor, astfel încât pacienții cu factori de risc să beneficieze de gratuitate și în situația vaccinării în aceste unități. Cred că în următorul exercițiu financiar această modificare va avea loc.

Și, nu în ultimul rând, revin la importanța unei informări complete și corecte a pacientului căreia deja i se aplică îmbunătățiri.

Viitorul farmaciei: Farmacistul clinician

Introducerea serviciului de vaccinare antigripală în farmacie reprezintă un moment cheie în redefinirea rolului de farmacist. Care va fi fișa postului pentru un farmacist peste 10 ani?

Profesia de farmacist, așa cum o cunoaștem acum, se va schimba în următorii ani. Motivele sunt multiple:

  • Demografice – populația îmbătrânește;
  • Socio-economice – sistemele de sănătate sunt tot mai încărcate;
  • Educaționale și culturale – crește interesul pentru prevenție, stil de viață sănătos, apetența pacienților către tehnologie, nevoia tinerilor din ziua de astăzi care vor să se simtă utili pentru societate, nu doar să facă activități de rutină la locul de muncă;
  • Evoluția tehnologică și digitală – activități care acum necesită implicare umană vor fi preluate de mașini, apariția a noi ramuri în domeniu cum sunt farmacogenetica și printarea 3D a medicamentelor.

Farmacistul de farmacie comunitară al viitorului va fi FARMACISTUL CLINICIAN.

Farmacistul va fi mult mai vizibil în protocoalele de terapie ale pacienților, lucrând direct cu medicul pentru a stabili cele mai bune și țintite terapii medicamentoase adaptate în funcție de fiecare patologie. Farmacistul împreună cu medicul se va ocupa de managementul pacientului cronic, de prevenție, educare și informare.

Va oferi suport pacientului pe întreaga perioadă de tratament și va influența major creșterea complianței și aderenței la tratament. Farmacia viitorului va reprezenta un HUB de sănătate pentru pacient.

 

Dezvoltarea susținută a portofoliului de servicii va transforma farmacia comunitară din „eliberator” de medicamente în centru de sănătate. Cum va beneficia sistemul medical de pe urma acestei schimbări ? Dar pacientul?

Cred că răspunsul se află deja în ce am expus până acum, însă voi încerca să fac o scurtă recapitulare.

Discutăm în primul rând despre resursă și mă refer aici strict la farmacist, un profesionist a cărei expertiză este dincolo de ceea ce prestează în momentul de față, eliberarea de prescripții și consilierea privind administrarea tratamentului. Farmacistul prin pregătirea pe care o are, prin experiențele profesionale și cazuisticile de care se lovește zi de zi și care îl dezvoltă ca profesionist în domeniul sănătății, printr-o pregătire suplimentară pentru unele aspecte ale activității viitoare, poate să devină un membru al echipei interprofesionale medicale.

Pentru pacient înseamnă accesibilitate mai mare la serviciile de sănătate și de aici putem dezvolta.