Preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, medicul Vasile Cepoi, a declarat, în cadrul unei dezbateri organizate la Institutul Regional de Oncologie Iaşi, că este necesară schimbarea de comportament atât a practicienilor cât şi a decidenţilor din sănătate în privinţa tratării pacientului ca personaj principal.
“Acest concept de asistenţă medicală centrată pe pacient nu este încă foarte cunoscut. Orice profesionist o să spună “Cum adică centrat pe pacient? Dar eu ce tratez? Paturi? Scaune? Pacientul îl tratez!” De fapt asistenţa medicală centrată pe pacient înseamnă că bolnavul este foarte bine informat cu privire la problemele sale de sănătate, la soluţiile de diagnostic şi tratament pe care profesionistul le propune şi participă direct la îngrijirea sănătăţii sale şi la prevenirea evenimentelor nedorite, la prevenirea aşa numitor efecte adverse asociate asistenţei medicale prin faptul că el îşi cunoaşte boala mai bine decât medicul”, a spus preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, Vasile Cepoi.
În opinia sa, acest fapt nu înseamnă că pacientul are cunoştinţe mai bune decât medicul, ci ştie mai bine cum se manifestă în cazul său. “Adică învaţă să trăiască cu boala sa, învaţă să înţeleagă care este semnificaţia manifestărilor clinice pe care le are la un moment dat, asociate sau nu tratamentului. Spre exemplu, atunci când unui pacient cu angină pectorală îi prescrii nitroglicerină sublingual dar nu îi spui că îl va durea capul când ia nitroglicerina, data viitoare el nu va mai lua tratamentul “pentru că l-a durut capul”. De fapt, cefaleea este un semn bun, înseamnă că medicamentul şi-a făcut efectul. Pacientul trebuie să înţeleagă orice manifestare care chiar dacă este neplăcută poate să aibă semnificaţie pozitivă sau, dimpotrivă, o semnificaţie negativă, şi trebuie să atenţioneze medicul asupra bolii sale. Asta înseamnă participarea pacientului la luarea deciziei şi asistenţa medicală centrată pe pacient. Adică pacientul a înţeles foarte bine recomandările care i s-au făcut, ce se întâmplă dacă le respectă, ce se întâmplă dacă nu le respectă, iar medicul s-a convins că pacientul a înţeles ceea ce i s-a spus”, a declarat Vasile Cepoi.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, Vasile Cepoi, a luat parte la dezbaterea “Imunoterapia oncologică. Accesul la tratamente inovatoare în România, provocări şi oportunităţi”, eveniment care s-a desfăşurat la Institutul Regional de Oncologie Iaşi. AGERPRES