În cadrul proiectului „Școala, un spațiu pentru sănătatea emoțională și socială a elevilor”, derulat de Asptmr Constanța, în parteneriat cu PSIHO KIT și finanțat prin programul In Stare de Bine, susținut de Kaufland Romania și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, desfășurat în perioada 15 ianuarie și 30 iunie 2025, voluntarii implicați activ în activitățile proiectului – au dorit să împărtășească perspectiva lor asupra experienței trăite.
Erika a oferit o descriere a proiectului din perspectiva ei personală:
„Elevii din Școala gimnazială nr 2 Cernavoda și din Liceul Teoretic “Anghel Saligny” Cernavodă au participat la ateliere de dezvoltare a abilităților sociale și emoționale, menite să stimuleze gândirea critică, empatia și comunicarea. Una dintre temele dezbătute a fost legată de luarea deciziilor, evaluarea și rezolvarea de probleme – cum reacționăm când vedem un gest greșit? Alegem să judecăm, să vorbim mai departe sau încercăm să înțelegem contextul? Prin exemple concrete, elevii au fost încurajați să reflecteze și să-și exprime punctul de vedere, chiar și atunci când acesta era diferit de al celorlalți, aspect care a fost, de altfel, apreciat de mulți dintre participanți.
O parte importantă a activităților a fost axată pe comunicarea non-verbală. Prin exerciții interactive, elevii au aflat cât de mult contează gesturile, tonul și expresiile faciale în transmiterea mesajelor. Totodată, au fost provocați să vadă viața și alegerile oamenilor din unghiuri diferite, un exercițiu despre dilemele morale care i-a pus pe gânduri și i-a făcut să reflecteze. S-a discutat și despre unicitate, despre asemănările și deosebirile dintre noi și despre importanța acceptării celuilalt exact așa cum este. Mesajul transmis a fost clar: fiecare dintre noi este diferit și tocmai în această diversitate constă frumusețea unei comunități. Nu este „greșit” în a fi tu însuți, iar elevii au rezonat cu această idee, simțindu-se ascultați și validați. Un alt moment esențial al întâlnirii a fost dedicat înțelegerii comportamentului asertiv și a modului în care oamenii reacționează în contexte dificile, atunci când sunt furioși, triști sau frustrați.
Cu ajutorul unor prezentări și videoclipuri sugestive, elevii au învățat să recunoască aceste emoții și să le gestioneze într-un mod sănătos. De asemenea, au discutat despre bullying și despre reacțiile personale în fața agresiunii. Copiii au fost fascinați să descopere că, atunci când nu răspunzi cu ură agresorului, acesta își pierde din putere și, adesea, se retrage, realizând că nu are influență asupra ta. A fost o lecție importantă despre curaj, autocontrol și forța răspunsului pașnic. Activitățile au încurajat dezvoltarea unor abilități esențiale: lucrul în echipă, ascultarea activă, exprimarea clară a ideilor și, mai ales, gândirea critică. Elevii au fost implicați și entuziasmați, iar bucuria lor de a participa a fost evidentă.”
Luisa a vorbit despre experiența de voluntariat, care a avut un impact important în dezvoltarea ei pe diverse planuri. „Am învățat să-mi dezvolt răbdarea, empatia și capacitatea de a comunica eficient cu cei mici. Am învățat să ascult cu adevărat, să fiu sprijin emoțional și să ofer încredere prin gesturi mici, simple, dar autentice. Timpul petrecut cu cei mici ca voluntar mi-a arătat cât putem învăța unii de la alții și cât de importantă este prezența noastră în formarea lor. Aceasta experiență m-a făcut să apreciez mai mult puterea educației, a jocurilor și a afecțiunii în dezvoltarea unei generații.”
Pentru Melissa , participarea ca voluntar în acest proiect „a fost o experiență foarte valoroasă. Am învățat cât de important este să asculți cu răbdare, să fii prezent cu empatie și să îi încurajezi pe cei din jurul tău. Experiența de voluntar m-a ajutat să-mi dezvolt abilități de comunicare, organizare, dar și lucru în echipă. Pentru mine, a fost o experiență în care m-am simțit extrem de bine și pe care aș repetat-o de fiecare dată.”
Andra a împărtășit experiențele sale de colaborare atât cu colegii, cât și cu elevii de gimnaziu și precizează că „experiență ca voluntar a fost una minunată, în care am învățat multe informații despre dezvoltarea personală și colaborare.”
Daria și-a exprimat dorința de a participa la alte proiecte pentru că ”experiența voluntariatului a fost una super frumoasă. Am cunoscut oameni frumoși și am și fost cu oameni care m-au acceptat pe mine și la rândul meu am acceptat diferite caractere. Mi-a plăcut să lucrez cu diferite clase, m-a ajutat și pentru dezvoltarea personală, m-am simțit cu adevărat parte din echipă… nu doar că am ajutat, ci am și învățat multe. Ar fi multe de spus, dar să fiu sinceră nu mă așteptam să fiu atât de fascinată de aceste experiențe ca voluntar. M-am simțit bine, m-am distrat, am învățat și am ajutat.”
Pentru George „experiența de voluntar a fost o adevărată lecție de viață și o oportunitate unică, cum nu am mai avut până acum. Am învățat să am mai multă răbdare, să fiu înțelegător cu cei din jur și să îi ajut ori de câte ori am avut ocazia. Această experiență a fost cu atât mai specială, cu cât a fost prima dată când am participat la un proiect de voluntariat pe termen lung.”
Reprezentanții ASPTMR Constanța au notat pe pagina lor de Facebook: ” Mulțumim din suflet tuturor voluntarilor care ne-au fost alături în cadrul atelierelor!  Dăruirea, seriozitatea și entuziasmul vostru au făcut o reală diferență, iar prezența voastră a transformat fiecare activitate într-o experiență plăcută și plină de energie.  În numele întregii echipe de proiect, vă suntem recunoscători și ne bucurăm că ați ales să fiți parte din această aventură! Vă mulțumim!”